Σάββατο 27.04.24 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 
Forum | Download area | Erasmus | Χρήσιμες συνδέσεις | Επικοινωνία | Αρχική Σελίδα
Εισαγωγή στο ΠΜΣ
Οδηγός σπουδών
Mαθήματα
Διπλωματικές εργασίες
Επιστημονικές δημοσιεύσεις & Ανακοινώσεις
Συνέδρια & Ημερίδες
Ανακοινώσεις συνεδρίων
Πίνακας ανακοινώσεων
Πρόγραμμα ακαδημαϊκού έτους
Έρευνα - Βιβλιοθήκες - Εργαστήρια
Φοιτητές - τριες
Διδάσκοντες - ουσες
Webmail






 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Α' Εξάμηνο  |  Β' Εξάμηνο  |  Γ' Εξάμηνο |  Σημειώσεις Μαθημάτων
 
 
Μαθήματα Α' Εξαμήνου
 
Mάθημα
Υπεύθυνος/η μαθήματος
Μονάδες ECTS
Σύγχρονες θεωρίες μάθησης και διδακτική πράξη (Y) - ΘΜΟ11
Διαμάντω Φιλιππάτου
10
Συνεργατικά περιβάλλοντα διδασκαλίας και μάθησης (Y) - ΣΠ012
Ελένη Σταυρίδου
 
Η εκπαιδευτική έρευνα και οι μέθοδοί της (Υ) - ΜΕ013
Ελένη Ανδρέου
 

Σύγχρονες θεωρίες μάθησης και διδακτική πράξη (Y) - ΘΜΟ11
Υπεύθυνη Μαθήματος: Διαμάντω Φιλιππάτου
ΜΟΝΑΔΕΣ ECTS: 10


Σκοπός του μαθήματος:
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητριών/τών με σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα από το χώρο της Γνωστικής και Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας σχετικά με τη μάθηση και τις δυσκολίες της, την ανάπτυξη της σκέψης και τη διδασκαλία. Έμφαση δίνεται στη σύνδεση της Ψυχολογικής έρευνας με την εκπαιδευτική πράξη.

Περιγραφή του μαθήματος:
Αναπαράσταση και οργάνωση των γνώσεων. Εγκέφαλος και μάθηση. Γνωστική ανάπτυξη. Συγκριτική παρουσίαση θεωρητικών προσεγγίσεων (οι θεωρίες των Piaget, Vygotsky, νέο-Πιαζετιανές θεωρίες, θεωρίες αναδιοργάνωσης των γνώσεων σε ειδικούς τομείς).

Η σκέψη ως αναπαράσταση, λύση προβλημάτων και διαλογιστική. Σκέψη και νοημοσύνη (δομή, δυναμική και ανάπτυξη της νοημοσύνης των παιδιών). Σκέψη και δημιουργικότητα. Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης. Εφαρμογές στην εκπαίδευση. Μεταγιγνώσκειν (έννοια, μορφές και ανάπτυξη). Ο ρόλος του Μεταγιγνώσκειν στη μάθηση. Διδασκαλία γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών μάθησης-εφαρμογές στην εκπαίδευση.

Δυσκολίες Μάθησης: Εννοιολογικός προσδιορισμός και βασικά χαρακτηριστικά. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών. Εκπαιδευτικά και υποστηρικτικά προγράμματα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες: Σύγχρονες τάσεις και προβληματισμοί.

Ορισμός των κινήτρων. Σύντομη επισκόπηση βασικών θεωριών των κινήτρων. Ο ρόλος των κινήτρων στη διαδικασία της μάθησης. Στόχοι μάθησης και εσωτερικά κίνητρα. Βούληση. Αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση. Πεποιθήσεις κινήτρων παιδιών με δυσκολίες μάθησης. Εφαρμογές των θεωριών του Κινήτρου Επίτευξης και της απόδοσης αιτίων στην εκπαίδευση παιδιών με δυσκολίες μάθησης.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:
  • Anderson, J. R. (1995). Cognitive Psychology and its implications. New York: Freeman & Co.
  • Βοσνιάδου, Σ. (επιμ.) (2004). Γνωσιακή επιστήμη: Η νέα επιστήμη του νου. Αθήνα: Gutenberg.
  • Ευκλείδη, Α. (2005). Μεταγνωστικές διεργασίες και αυτο-ρύθμιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  • Efklides, A., Kuhl, J., & Sorrentino, R. M. (2001). (Eds.). Trends and prospects in motivation research. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  • Francis, D. J., Fletcher, J. M., Stuebing, K. K., Lyon, G. R., Shaywitz, B. A. & Shaywitz, S. E. (2003). Psychometric Approaches to the Identification of LD: IQ and Achievement Scores are not sufficient. Journal of Learning Disabilities, 38(2), 98-108.
  • Learner, J. (2003). Learning Disabilities. Theories, Diagnosis and Teaching Strategies (9th ed.). Boston: Houghton Mifflin Co.
  • Paris, S. G. & Paris, A. H. (2001). Classroom applications of research on self-regulated learning. Educational Psychologist, 36, 89-101.
  • Ξανθάκου, Γ. (1998). Η δημιουργικότητα στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Πόρποδας, Κ. (2003). Η μάθηση και οι δυσκολίες της: Γνωστική προσέγγιση. Αυτοέκδοση.
  • Swanson, H. L., & Ashbaker, M. H. (2000). Working Memory, Short-term
  • Memory, Speech Rate, Word Recognition and Reading Comprehension in Learning Disabled Readers: Does the Executive System have a Role? Intelligence, 28(1), 1-30.
Διδάσκοντες/ουσες:

Μέλη ΔΕΠ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Αγγελική Λεονταρή, αν. καθηγήτρια, ΠΤΠΕ
Ειρήνη Δερμιτζάκη, επικ. καθηγήτρια, ΠΤΕΑ
Ελένη Ανδρέου, επίκ. καθηγήτρια., ΠΤΔΕ
Φίλιππος Βλάχος, επίκ. καθηγ., ΠΤΕΑ
Αμάντα Φιλιππάτου, λέκτορας, ΠΤΔΕ

Μέλη ΔΕΠ άλλων Πανεπιστημίων
Αναστασία Ευκλείδη, καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΑΠΘ
Παναγιώτα Mεταλλίδου, επίκ.καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΑΠΘ

Διδάκτορες
Έλλη Παπανελοπούλου
πάνω

Συνεργατικά περιβάλλοντα διδασκαλίας και μάθησης (Y) - ΣΠ012
Υπεύθυνη Μαθήματος: Ελένη Σταυρίδου

Σκοπός του μαθήματος:
Η μελέτη βασικών εννοιών, θεωριών και ερευνητικών δεδομένων για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο σχολείο. Η ανάλυση διαφόρων όψεων των συνεργατικών περιβαλλόντων μάθησης. Η μελέτη ερευνητικών δεδομένων για διάφορα θέματα που αφορούν την εργασία μαθητών/ριών σε ομάδες.

Περιγραφή του μαθήματος:
Πρόσφατες θεωρίες και ερευνητικά δεδομένα για τη διδασκαλία και τη μάθηση:
  • Από το ατομικό/ανταγωνιστικό στο συνεργατικό περιβάλλον μάθησης.
  • Το διδακτικό μοντέλο SCI: ένα κοινωνικό-συνεργατικό-αλληλεπιδραστικό μοντέλο
  • Για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο σχολείο.
  • Οργάνωση και δυναμική της ομάδας, αλληλεπίδραση στην ομάδα
  • Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού σε συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης.
  • Συνεργατικά περιβάλλοντα, κοινωνικά στερεότυπα και διαπολιτισμική εκπαίδευση.
  • Συνεργατικά περιβάλλοντα και τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.).
  • Σχεδίαση και οργάνωση διδακτικού υλικού για την προώθηση της συνεργασίας και της επικοινωνίας στην ομάδα.
  • Μελέτη παραδειγμάτων εφαρμογής περιβαλλόντων συνεργατικής μάθησης.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
  • Hertz-Lazarowitz R. & Miller N. (1992). Interaction in cooperative groups: the theoretical anatomy of group learning. Cambridge University Press.
  • Cohen, E. (1994). Designing Groupwork. Strategies for the Heterogeneous classroom. New York: Teacher College Press Columbia University
  • Jonnaert P. & Vander Borght C. (1999). Creer les conditions d' apprentissage: un cadre de reference socioconstuctiviste pour une formation didactique des enseignants. De Boeck
  • Brophy, J. E. (2002). Social constructivist teaching: affordances and constraints. JAI.
  • Dillenbourg, P. (1999). Collaborative learning: cognitive and computational approaches. Pergamon.
  • Σταυρίδου, Ε. (2000). Συνεργατική μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες. Μια εφαρμογή στο Δημοτικό Σχολείο. Βόλος: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Διδάσκοντες/ουσες:

Μέλη ΔΕΠ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Χριστίνα Σολομωνίδου, καθηγήτρια, ΠΤΔΕ
Ελένη Σταυρίδου, καθηγήτρια, ΠΤΔΕ
Δόμνα Κακανά, αν. καθηγήτρια, ΠΤΠΕ
Μαρία Παπαδοπούλου, επικ. καθηγήτρια, ΠΤΠΕ
Αναστασία Βλάχου, επίκ. καθηγήτρια, ΠΤΕΑ
Νικόλαος Χανιωτάκης, λέκτορας, ΠΤΔΕ
πάνω

Η εκπαιδευτική έρευνα και οι μέθοδοί της (Υ) - ΜΕ013
Υπεύθυνη Μαθήματος: Ελένη Ανδρέου

Σκοπός του μαθήματος:
Σκοπός του μαθήματος είναι:

1ον) η ενημέρωση των μεταπτυχιακών φοιτητριών/των του Τμήματος για τα χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας και τις μεθόδους συλλογής δεδομένων και

2ον) η εξοικείωσή τους με μεθόδους Στατιστικής για την περιγραφή, ανάλυση και ερμηνεία των ερευνητικών δεδομένων.

Περιγραφή του μαθήματος:
Πρόσφατες θεωρίες και ερευνητικά δεδομένα για τη διδασκαλία και τη μάθηση:
  • Βασικές αρχές και χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας. Φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας.
  • Ζητήματα δεοντολογίας.
  • Μέθοδοι έρευνας (περιγραφική-πειραματική) και συλλογής δεδομένων. Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι: σημειώσεις πεδίου, ανάλυση ερωτηματολογίων, συνεντεύξεων και συμμετοχικών παρατηρήσεων. Εθνογραφικές προσεγγίσεις. Η εθνογραφία ως αφήγηση. Βασικά πειραματικά σχέδια και μελέτη περιπτώσεων.
  • Τομείς της εκπαιδευτικής έρευνας. Αρχές κατασκευής ερευνητικών εργαλείων. Δείκτες αξιοπιστίας και εγκυρότητας των μετρήσεων.
  • Συμβολή της στατιστικής στην εκπαιδευτική έρευνα. Στοιχεία περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής.
  • Μέθοδοι ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων (έλεγχος καλής προσαρμογής, δείκτες συνάφειας, ανάλυση διακύμανσης, έλεγχοι πολλαπλών συγκρίσεων, πολλαπλή παλινδρόμηση).
  • Στατιστική ανάλυση ερευνητικών δεδομένων με τη χρήση λογισμικών πακέτων.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994, μετάφρ. 1997). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • MacRae, S. (1994, μετάφρ.). Μοντέλα-μέθοδοι για τις επιστήμες της συμπεριφοράς. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • MacRae, S. (1995, μετάφρ.). Περιγραφή και ερμηνεία δεδομένων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • MacRae, S. (1996, μετάφρ.). Επαγωγή από στατιστικά δεδομένα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Διδάσκοντες/ουσες:

Μέλη ΔΕΠ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μαρία Λουμάκου, καθηγήτρια, ΠΤΔΕ
Γεωργία Ανδρέου, επικ. καθηγήτρια, ΠΤΕΑ
Tριαντάφυλλος Τριανταφυλλίδης, επίκ. καθηγητής, ΠΤΔΕ
Βασιλεία Χρηστίδου, επικ. καθηγήτρια, ΠΤΠΕ
Ελένη Ανδρέου, επίκ. καθηγήτρια, ΠΤΔΕ
Αναστασία Βλάχου, επίκ. καθηγήτρια, ΠΤΕΑ

Μέλη ΔΕΠ άλλων Πανεπιστημίων
Παναγιώτα Mεταλλίδου, επίκ. καθηγήτρια, ΦΠΨ, ΑΠΘ
Βασιλεία Χατζηνικήτα, αν. καθηγήτρια, ΕΑΠ
Πετρούλα Τσοκαλίδου, επίκ. καθηγήτρια, ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ

πάνω
Διεύθυνση Γραμματείας: Αργοναυτών και Φιλελλήνων, νέο κτίριο του παραλιακού συγκροτήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,
4ος όροφος, γραφείο 9. 38221 ΒΟΛΟΣ // Τηλέφωνο: 24210-74881 // Φάξ: 24210-74881 // Email:
primedupg@pre.uth.gr